ILMU YANG DITUNTUT

Terdapat beberapa pendapat berhubung ilmu yang menjadi kefarduan bagi setiap muslim. Menurut sebahagian besar ulama, ilmu yang wajib dipelajari oleh setiap Muslim ialah ilmu agama dan ilmu keduniaan. Ilmu agama ialah seperti berikut :

1)      Ilmu yang membawa kepada kefahaman dan keyakinan yang mendalam tentang akidah dan terselamat daripada unsure-unsur syirik dan khurafat.

2)      Ilmu yang membetulkan amal ibadah seseorang dari sudut lahiriah iaitu niat yang ikhlas kerana ALLAH.

3)      Ilmu yang dapat membersihkan jiwa dan hati seseorang dengan mengetahui sifat terpuji lalu menghayatinya dan sifat yang keji lalu menjauhinya.

4)      Ilmu yang dapat mendisiplinkan tingkah laku seseorang terhadap diri sendiri, keluarga dan orang ramai sama ada seorang muslim atau bukan muslim. Seterusnya dengan ilmu tersebut dia dapat membezakan antara yang halal dan haram serta antara yang wajib dan sebaliknya.

Kesemuanya ini ialah had yang paling minimum yang perlu diketahui oleh setiap muslim tentang agamanya pada setiap masa dan keadaan.

  • Hadis riwayat Abdullah bin Amru bin Ash ra., ia berkata:
    Aku pernah mendengar Rasulullah saw. bersabda: Sesungguhnya Allah tidak mengambil ilmu dengan cara mencabutnya begitu saja dari manusia, akan tetapi Allah akan mengambil ilmu dengan cara mencabut (nyawa) para ulama, sehingga ketika Allah tidak meninggalkan seorang ulama pun, manusia akan mengangkat pemimpin-pemimpin yang bodoh yang apabila ditanya mereka akan memberikan fatwa tanpa didasarkan ilmu lalu mereka pun sesat serta menyesatkan. (Shahih Muslim No.4828)

Jika manusia telah mati maka putuslah amalnya kecuali 3 perkara :

1) Sedekah jariah

2) Ilmu yang bermanfaat

3) Anak soleh (berakhlak mulia) yang mendoakan kedua-dua orang tuanya.

( HR Muslim)

One thought on “ILMU YANG DITUNTUT

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s